Aku Anak Penang

Rencah hidup suka & duka..aku anak penang

Friday 19 October 2012

Kek Karot & Krim Cheese Frosting

Utk kali pertama aku nk masukkan resepi dlm blog ni,aku ni memang suka masak,
tp apakan dayadisebabkan masa yg terhad,klu x dpt masak setiap hari,tp bla ada 
masa aku akan cuba masak yg sedapkt anak aku,depa memang suka masakan aku,
aku plak suka cuba resepi terbaru,bukannya susah,la ni cuma bukak google,
tekan ja resepi apa yg nk dimasak,pilih sj kat situ,mudah sgt2,masih ingat lagi dulu2,
klu nk masak aku col my mom nk tanya resepi....aku suka buat kek & 
cuba mcm2 resepi kek.....kt sini aku nk 
share kek yg aku buat smlm....iaitu kek karot & krim cheese frosting......mmm...nyummmmm....


ini kali kedua aku buat,rasanya ada improvement ckit,jom tengok kek yg 1st time aku buat

ni kek yg pertama kali aku buat

walaupun comot ckit,tp habis licin o...anakku suka sgt krim cheese tu...
sampaikan yg ada lebihan cheese tu depa sapu habis.....aku pun suka jugak.....hehehee

Jom kita tengok resepi kek ni plak,resepi ni simple sgt & sedap......

Bahan2 utk kek:
2 cwn tepung
2cwn karot(yg telah diparut)
1cwn walnut cincang(aku x masuk pun sbb anak x suka)
1cwn minyak jagung
1 1/2 cwn gula halus
4bj telur
1sk soda bikarbonat
1sk baking powder
1sk esen vanilla

Cara2 buat kek:
Mula2 panaskan oven 170 c.
Pukul telur & gula sampai kembang agak dlm 5min..masukkan minyak,kacau sebati.Kemudian 
masukkan esen vanilla.Masukkan pula tepung yg telah ditapis bersama soda & baking powder.
Akhir sekali masukkan karot & walnut,gaul sebati & boleh dibakar lebih kurang 45min..Siap.

Bahan2 Krim CheeseFrosting:

1/4 cwn butter
2 cwn gula icing
250gm cream cheese
1sk perahan lemon(klu x masuk pun xpa,tp aku suka sbb rasa msm2 manis,sedap)

Cara2 buat krim cheese plak:

Senang ja,pukul semua bhn sampai kembang..Siap sudah...
Bla kek dh sejuk boleh la hias dgn krim cheese.





Senang,mudah & sedap...kos pun murah sj......

Selamat mencuba semua.....









No comments:

Post a Comment