Aku Anak Penang

Rencah hidup suka & duka..aku anak penang

Friday 2 November 2012

Resepi Agar-agar Kering

Bismillahirrahmanirrahim......
1st entry utk bln november...begitu 
cepat masa berlalu,lg 2 bln sj nk masuk thun 
baru dah....umoq aku pun kian menaik la...
namun aku tetap bersyukur kerna masih diberi
kesempatan utk menikmati kehidupan yg 
serba sederhana ini....syukur sgt2.......OK...x
payah dok merepek bnyk2 laa no...yg sebenaqnya aku
nk share stu resepi ni feveret aku n anak2 aku...


Agaq2 kering

dr kecik2 lg aku memang suka
sgt agaq2 ni....sampai turun kt anak aku la....
Dh bnyk resepi aku dok cari n try...last skali
aku olah sendiri resepi tu...bru puas ati......sbb aku 
nk yg kurang gula & rasa agar2 kt dlm tu...
perghhhh....memang sedap la....nnti aku bg resepi k...




ni masa lepas potong n nk keringkan.....

nk buat agaq2 ni kena sabaq,sbb bkn mcm agaq2
biasa tu,lepas masak,dh keras,boleh mkn dah....
tp agaq2 ni lepas potong nk kena keringkan 
dulu,bla dh keras bru dmakan,jd kena rajin 
jemur n alih2kan agaq2 tu,bru kering semuanya....

Jom tengok resepi plak:

Bahan2:
60gm agar2
1kilo gula pasir
150gm gula batu
1500ml air
1 helai daun pandan

Cara2:
Masak agar2 dgn air...bla agak separuh kembang,masuk gula batu,
sbb gula batu lambat nk hancur....biar sampai agar2 
& gula batu hancur bru masuk gula pasir & daun pandan.
Kacau & bla semua dh hancur,boleh di angkat.
Kemudian tapis dlm bekas & biarkan keras.Bila dh 
keras bolehlah dipotong & keringkan ok....Siap dh......
Agar2 ni kena jemur bru cepat kering..amik masa lebih kurang 
3 hari klu cuaca panas la.....

OK....Selamat mencuba semua.....





No comments:

Post a Comment