Aku Anak Penang

Rencah hidup suka & duka..aku anak penang

Monday 12 November 2012

Gulai Ikan Temenung(mamak style)

Assalamualaikum....
Sekali lg aku nk share resepi spesel ni......

Gulai Ikan Temenung

Amacam...nampak sedap x?memang best la...mkn plak
dgn nasik panas2...ikan temenung goreng,sambai blacan 
n ulam2....perghhhhh....terangkat gla......
Esok plak prangat gulai tu...cicah dgn roti benggali...
lagi terangkatttttttttttttt.......

Jom tengok bahan2nya k:

watak utama-ikan temenung(aku guna dlm 1/2 kilo)

 bendi,tomato,bwg besar,bwg putih
daun kari,cili muda

 asam jawa(segenggam)
dijadikan jus 1 1/2 cwn mcm
gambaq kt bwh ni...

klu nk kurang masam bole kurangkan ya..aku suka 
gulai tu masam2 sikit...terangkat...

1 1/2 peket rempah kari(aku guna cap baba's-terbaikkk)


 
1/2 sdk halba campur

3/4 cwn minyak

 kelapa dijadikan santan 2cwn

1sdb garam
1/2 sdk gula(aku x pakai perasa so aku gantikan gula)

Ok...dh dpt bhn2 tu bole la kita buat gulainya...

Cara2nya:

2 bj bwg besar n 4 bj bwg putih
 dihiris 

 1/2 bhgn bwg yg dihiris td dkisar bersama 3/4 cwn air
sampai halus

kemudian asingkan baki bwg besar & bwg putih yg dhiris 
td kpd 2 bhgn...1 bhgn dicampurkn dgn rempah kari...

 kemudian masukkan air asam jawa,bwg besar & bwg putih 
yg dkisar td dlm rempah n kacau sebati...

 ok...jom kita stat masak plak...mula2 panaskan 
minyak,tumis baki bwg besar n bwg putih bersama daun kari....
masukkan halba campur,tumis sampai kekuningan....

 kemudian masukkan pes kari td ke dlm periuk

 kacau rata...biarkan sebentar.... n kacau supaya x 
hangit di bwh....n biarkan

sampai pecah minyak mcm gambaq kt atas....

 masukkan santan n kacau rata,masukkan
garam & gula plak....biarkan mendidih....

 dh mendidih masukkan ikan

 bendi

tomato

last skali masukkan daun kari n cili hijau sebagai
hiasan di atas...n menaikkan aroma gulai tu....

Dah siap pun gulai ikan temenung ni...senang sjkan
klu nk buat ikan lain pun boleh gak.....
sama ja step dia....
Ok dh lapaq ni....nk mkn dah.....
jemput mkn semua......

No comments:

Post a Comment